Flinc 10 jaar

De HUG wordt de nieuwe standaard in de wereld van infrarood als het aan broer en zus Behage ligt (succesverhalen: deel 6 van 10)

Geschreven door Flinc op 15 november 2018.

Eind deze maand is het zover: de eerste vijfentwintig HUG’s rollen van de band en worden afgeleverd bij hun kopers. De HUG is een innovatieve infraroodstoel voor thuis of in hotels en vakantiehuizen. Het was en is nog steeds een avontuur voor Arlen Behage, mede-eigenaar van HUG. Toch is ze vastbesloten dat ze binnen vijf jaar niet alleen Nederland, maar ook Europa hebben veroverd.

Infrarood kan anders

“Het idee voor deze stoel komt van mijn broer Camilo. Hij was al tien jaar bezig met infraroodstralers voor sauna’s. Deze zagen er allemaal hetzelfde uit: afgesloten cabines, recht-toe-recht-aan. Terwijl het voor het effect van de fullspectrum infraroodstraling helemaal niet nodig is om de ruimte af te sluiten. Hij vond dat het traditionele ontwerp vernieuwd kon worden, maar de saunamarkt bleek behoudend. Dus besloot hij het zelf te gaan doen en vroeg mij of ik meedeed” vertelt Behage. “Ik heb daar wel even over na moeten denken, niet omdat ik niet geloofde in het concept, maar ik zag mezelf niet per se als manifesterend ondernemer. Toch ben ik er voor gegaan.”

Van ideeën op papier naar levensvatbare onderneming

Het duo begon met twee belangrijke beslissingen ten aanzien van hun ondernemersavontuur: ze zouden de infraroodstoel niet zelf gaan ontwerpen omdat de kans groot was dat ze zouden vervallen in beroepsdeformatie én ze wilden een financiering. “Mijn broer heeft meerdere ondernemingen, allemaal zelf gefinancierd. Maar over het algemeen duurt het lang om iets op te bouwen zonder externe financiële impuls. Daarom hebben we gelijk ingezet op een financieringstraject. We hebben ontzettend veel acties ondernomen om het uiteindelijk daadwerkelijk rond te krijgen. We gingen naar workshops, events en meetings, tot we in contact kwamen met Flinc. Zij hebben ons erg goed begeleid met het investor ready maken van ons bedrijf. We hadden ideeën op papier en een aanzet tot een business plan, zij hielpen ons om dat om te zetten naar een levensvatbare inschrijving bij de Kamer van Koophandel, met een lening op zak van Rabobank en de NOM.”

Ondernemen is het leven in een stroomversnelling

Februari dit jaar konden broer en zus hun eerste prototype presenteren tijdens een feestelijk event in Amsterdam. Dit had meer voeten in de aarde dan dat de toeschouwers meekregen: “Het is tot op de allerlaatste dag spannend geweest of de eerste HUG op tijd zou arriveren. Essentieel onderdeel van het ontwerp is de duurzame capsule, gemaakt van PET-flessen. Na een lange zoektocht hebben we een fabrikant in België gevonden die deze voor ons kon maken, maar zij moesten de mal in Oost-Europa laten maken. En daar was het lang, heel lang stil. Het kwam goed, maar het zijn wel de spannende momenten van dit ondernemerschap. We zijn afhankelijk van zoveel mensen en bedrijven. Inmiddels loopt het soepel, maar het opstarten van een bedrijf als dit gaat gepaard met veel ups and downs. Ik noem het wel eens het leven in een stroomversnelling. Alles is in de afgelopen tweeënhalf jaar voorbij gekomen aan emoties.”

Broer en zus én zakenpartners

Toch leggen de spannende momenten geen druk op de relatie tussen de twee ondernemers. Behage: “We zijn niet onbeslagen ten ijs getreden. We kennen elkaar door en door, maar hadden ook al geproefd aan een zakelijke samenwerking. Dat is heel belangrijk: een zakelijke relatie is anders dan een privé-relatie. Ook hebben we een coachingstraject opgestart, al helemaal in het begin. Zo konden we elkaar beter leren kennen, scenario’s doornemen en daar afspraken over maken. Hoe gaan we om met tegenslagen, maar ook: hoe gaan we om met succes? De lessen uit dat traject helpen ons nu nog steeds. Dat zou ik dan ook iedereen aanraden als ze met iemand anders willen gaan ondernemen.”

“Tijd is een discutabel begrip in ondernemersland”

Een ander advies dat Behage graag meegeeft aan ondernemers die een nieuw product willen lanceren: “Vraag advies. Verzamel mensen om je heen die kennis van zaken hebben en luister naar ze. Vertel over je ideeën en vraag ook actief of ze ergens mee kunnen helpen. Er is zoveel welwillendheid, maar ook zoveel kennis beschikbaar. Ik heb echt ontelbaar veel workshops gevolgd, onder andere via Flinc. De neiging is al snel om te denken dat er geen tijd voor is, maar het bespaart juist tijd op de langere termijn, want het maken van bijvoorbeeld een liquiditeitsbegroting gaat een stuk beter als je weet waar je mee bezig bent.” Tijd blijkt bovendien een discutabel begrip in ondernemersland, vindt Behage. “Verkijk je niet op de tijd die er nodig is om iets daadwerkelijk te kunnen verkopen. Wij hadden gerekend op een jaar doorlooptijd, dat werd tweeënhalf. We lezen allemaal wel eens over supersnelle lanceringen, maar vaak wordt de voorbereidingstijd dan niet meegerekend en die is nou juist essentieel.”

De HUG als begrip in Europa

Met de eerste verkopen als wapenfeit, zien de Behages de toekomst met vertrouwen tegemoet. “We willen Europa in vanaf volgend jaar. We richten ons nu op particulieren die het geld hebben voor deze stoel en graag betalen voor de ontspanning en andere gezondheidsvoordelen van twintig minuten infrarood per dag. Daarnaast zijn hotels en vakantiehuizen een belangrijke doelgroep voor ons. Zij kunnen extra luxe bieden aan hun gasten. Over vijf jaar is onze HUG een Europees begrip, daar gaan we voor.”