Flinc 10 jaar

De missie van Digibon: geen enkel papieren bonnetje meer (succesverhalen: deel 9 van 10)

Geschreven door Flinc op 04 december 2018.

Het idee voor de app Klippa begon uit eigen ergernis: als ondernemer moet je zuinig zijn op bonnetjes, anders kost het je geld. Maar echt makkelijk is dat niet. Een overvolle portemonnee, ze vervagen of scheuren en bovendien kost het invoeren in de administratie veel kostbare tijd. Klippa maakte daar een eind aan: bonnetjes konden nu worden ingescand en zo makkelijker worden verwerkt. Een goed begin, maar nog lang geen eindstation, aldus Bart-Jan Maatman, CFO bij Klippa en Digibon: “Wat ons betreft is er in Nederland straks nergens meer een papieren bon. En in de rest van Europa ook niet.”

Stap voor stap naar digitaal

Om die missie te volbrengen, is de app Klippa alleen niet genoeg. Daarom werd Digibon gelanceerd: een systeem dat papieren bonnen vervangt door een digitaal exemplaar. Maatman: “Dit moet stap voor stap, hebben we gemerkt. Het liefst zien we dat bonnen straks rechtstreeks naar de smartphone van de klant worden gestuurd. De klant kiest dan zelf de app waarin de bonnen worden bewaard, bijvoorbeeld een bankieren app. Bij Bunq kan dit al. Voor consumenten handig omdat ze zo alle aankoopbewijzen en garanties bij elkaar kunnen bewaren, voor ondernemers slim omdat ze kunnen koppelen met een boekhoudpakket.” Totdat dit systeem overal geïntegreerd is, werken ze nu met QR-codes op bonnen of bij de kassa. “Van der Valk gebruikt deze functionaliteit al een tijd naar tevredenheid. De QR-code wordt gescand en de bon verschijnt in de smartphone.”

Geslaagde investeringsronde

De win-win van het concept zit in een kostenbesparing voor de winkel of het restaurant en service naar de klant toe. “Het uitprinten van een papieren bonnetje kost gemiddeld anderhalve cent. Een digitale bon bij ons kost €0,01. En dan hebben we het nog niet over duurzaamheid” aldus Maatman. Het concept wordt enthousiast ontvangen in Nederland en daarbuiten, maar het aanpassen van een kassasysteem kan een uitdaging zijn: “We kiezen het liefst voor een directe integratie met onze software. Bij oude kassa’s is dit echter lastig. Daarom hebben we een kastje ontwikkeld, ongeveer zo groot als een smartphone, die we plaatsen tussen de kassa en de bonnenprinter. Hiermee wordt de oude kassa een slimme kassa en kunnen wij de hele markt bedienen. Dat maakt ons uniek.” Oftewel: de bonnenrevolutie is aanstaande, helemaal nadat Klippa in juli 2018 een investering van €250.000 ophaalde.

Waardevol proces

“Dat was een mooie en belangrijke stap waardoor we konden versnellen in de ontwikkeling, maar we hebben geleerd gelijk verder de toekomst in te kijken. Daarom zijn we in gesprek gegaan met Flinc om een volgende financieringsronde voor te bereiden.” Gezamenlijk werkten ze aan het businessplan en business case. “Dan komt elk aspect van het bedrijf voorbij, erg leerzaam. We hadden bijvoorbeeld wel notie van de concurrentie, maar het nog nooit echt gedetailleerd in kaart gebracht. Dat helpt de positionering aan te scherpen en leert je beter begrijpen wat er nou eigenlijk écht uniek is aan het product” blikt Maatman terug. “Bovendien is het netwerk van Flinc en NOM heel erg waardevol voor startende bedrijven. We hebben nog steeds contact en Flinc draagt regelmatig potentiële investeerders aan.”

Strategisch partnerschap

Er zit veel in de pijplijn voor wat betreft nieuwe ontwikkelingen, als ook financiering. Digibon is heel bewust ook op zoek naar strategische partners: “Natuurlijk is er geld nodig om het systeem te ontwikkelen, de marketing en de sales. We zijn inmiddels van drie parttime ondernemers uitgegroeid naar een team van acht mensen die zich fulltime op Digibon en Klippa storten. Maar kennis van en contacten in de branches waar wij van waarde kunnen zijn is onontbeerlijk. Er moet wat ons betreft dus inhoudelijk ook een match zijn met een partij die geïnteresseerd is. Dat brengt ons het verst hebben we gemerkt.”

Logisch nadenken

Een snel groeiend bedrijf bestieren en verder brengen is geen gemakkelijke opgave. Al bekijken ze het bij Digibon nuchter: “Natuurlijk lopen we soms tegen dingen aan die we van tevoren anders hadden bedacht, dat hoort erbij. Vaak is dit echter op te lossen door goed met elkaar te blijven communiceren, gecombineerd met een portie boerenverstand. Zo Gronings zijn we dan toch wel weer” lacht Maatman. “Voor de overkoepelende strategie hebben we een klankbord in de vorm van een Raad van Advies. Dat werkt goed, omdat we zo scherp blijven en worden gedwongen om te reflecteren. Want er is nogal wat op ons pad gekomen in korte tijd.” Het geheim van het snelle succes van Digibon? Maatman: “Hard werken, goed luisteren en wij kiezen er heel bewust voor om aanwezig te zijn op de juiste plekken. Er zijn veel events voor start-ups, dat is toch waar waardevolle contacten ook naartoe komen. Omdat er zoveel zijn, zijn we wel selectief in waar we precies naartoe gaan, we kunnen inmiddels steeds beter inschatten waar echt waarde zit. Er op uit dus. Ook dat is wel een beetje boerenverstand misschien.”