Flinc 10 jaar

Interactief loopbaanplatform TwinQels heeft meerwaarde voor werknemers én werkgevers (succesverhalen: deel 8 van 10)

Geschreven door Flinc op 29 november 2018.

De tijd dat het functioneren van medewerkers wordt getoetst op basis van beoordelingsgesprekken is definitief voorbij als het aan Arjan Pruim en Margreet Kors ligt. Sterker nog: de tijd dat alleen het functioneren van een medewerker belangrijk zou moeten zijn voor werkgevers is ook geschiedenis. In januari starten de eerste pilots met TwinQels; het interactieve loopbaanplatform dat Pruim en Kors in de afgelopen twee jaar ontwikkelden.

95% van werkende Nederlanders wordt nooit iets gevraagd

“Welbevinden en werkgeluk: daar zou de focus moeten liggen” stelt Pruim. Met zijn achtergrond in loopbaanadvies weet hij als geen ander hoe de hazen lopen binnen organisaties. “Eigenlijk zijn er doorgaans drie momenten waarop loopbaanadvies wordt ingezet: iemand moet weg, iemand functioneert niet of iemand heeft een intrinsieke motivatie om te ontwikkelen binnen zijn of haar loopbaan. Allemaal situaties met urgentie. Maar: 95% van de werkende Nederlanders wordt op deze manier, stevig gezegd, nooit iets gevraagd, want het loopt allemaal wel. Dat is zonde.” Zo vond ook Kors toen ze elkaar twee jaar geleden ontmoetten, allebei een achtergrond in loopbaanadvies en arbeidspsychologie. Pruim: “Wij dachten: hoe mooi zou het zijn als werkend Nederland op regelmatige basis bezig is met vragen als: waar word ik gelukkig van, wat geeft me energie, waar ben ik goed in en wat kan ik verbeteren?”

Eigen regie, eigen verantwoordelijkheid

TwinQels doet precies dat. Werknemers worden in vier verschillende modules op een speelse manier meegenomen in een persoonlijke reflectie- en ontwikkelreis. “Het platform stelt kritische vragen, maar brengt de werknemer vooral in beweging. Zo moet er bijvoorbeeld aan een flink aantal kennissen en collega’s om feedback en karakteromschrijvingen worden gevraagd, een leerzaam en inzichtvol proces” vertelt Pruim. “Daarnaast nemen we ook de thuissituatie en het persoonlijk welbevinden mee in de analyse. Zijn er bijvoorbeeld fysieke of emotionele signalen waar op geanticipeerd kan worden voor er serieuzere klachten optreden? Dan komt dat in de modules naar voren.” De antwoorden van de medewerkers zijn geanonimiseerd. De werkgever kan dus niet meekijken in de individuele antwoorden. “We wilden echt voorkomen dat er sociaal wenselijke reacties zouden komen. Dit platform leunt op de eigen regie van de werknemer en dus ook op de eigen verantwoordelijkheid. TwinQels biedt een mooie basis om het gesprek aan te gaan met een leidinggevende, omdat het toekomstgericht en positief is.’’

Van reactief naar proactief

Het idee voor het platform sluit volledig aan bij de trend van duurzame inzetbaarheid. Om echt duurzaam inzetbare medewerkers in huis te hebben, is het echter essentieel dat werkgevers doorlopend in dialoog zijn en hun organisatie omvormen van reactief naar proactief, zo gelooft Pruim. “Wij zetten in op bedrijven vanaf 100 medewerkers. Ondanks dat de antwoorden geanonimiseerd zijn, kunnen we werkgevers wel trends presenteren in het voor hen ontwikkelde dashboard. Zo zien zij precies wat er speelt. Zijn er bijvoorbeeld veel mantelzorgers in huis? Dan kan daar in beleid op gestuurd worden en zo druk en stress bij werknemers worden verlicht, wat weer bijdraagt aan het werkgeluk en welbevinden. Het platform biedt zo waardevolle inzichten waar beide partijen iets aan hebben. Waar heel werkend Nederland uiteindelijk iets aan heeft.”

 

Financiering als stroomversnelling

De ontwikkeling van TwinQels kwam onlangs in een stroomversnelling toen Kors en Pruim een financiering kregen bij een bank. Pruim: “Het ontwikkelen van een applicatie als deze is erg kostbaar. We zijn twee jaar bezig en besloten dat we voor wat de techniek betreft opnieuw wilden beginnen om de kwaliteit in de toekomst te kunnen borgen. Dus hadden we extra middelen nodig. Dat is ook hoe we in contact zijn gekomen met Flinc.” Een gouden greep, als Pruim het mag zeggen. Flinc legt een goede basis voor de toekomst. “Kijk, we weten inhoudelijk precies wat we willen, we kunnen het verkopen, we praten makkelijk, maar het schrijven van bijvoorbeeld een business plan is echt heel andere koek. Dat is waar Flinc ons uitstekend helpt. Sterker nog: ze maken het leuk om mee bezig te zijn, dat is echt een kunst.” Naast begeleiding bij het business plan en het neerzetten van een goede business case, voorziet Flinc de compagnons ook van waardevolle adviezen. “Maak een minimum viable product, was het eerste dat ze zeiden en dat hielp ons te focussen. We konden op die manier goed feedback ophalen uit de markt en dat weer gebruiken in de doorontwikkeling.”

Delen en doen

Inmiddels staat TwinQels in de startblokken om Nederland te veroveren. En de ambitie is hoog. “Wij willen over vijf jaar dezelfde impact hebben als LinkedIn. Het maakt mij niet uit of dat reëel is, het gaat om verbeeldingskracht, dat heb je als ondernemer absoluut nodig. Denken, durven, dromen doen. Het klinkt wat cliché, maar uiteindelijk is het gewoon wel hoe het werkt. Ik heb meerdere dingen gedaan die niet hebben gewerkt, maar ik heb ze wel geprobeerd. En ook bij TwinQels hebben we soms conclusies moeten trekken die niet leuk waren, maar wel essentieel. Dan ga je gewoon verder op een nieuwe weg die wel werkt. Wat trouwens ook heel erg helpt is om veel te praten over je idee. Er zijn zoveel mensen die iets waardevols kunnen bijdragen. Dat mis je allemaal als je er heel geheimzinnig over doet. Gewoon de wereld in, delen en doen.”