Flinc 10 jaar

&Talent scoort met instrumenten voor (je) talenten

Geschreven door Flinc op 10 oktober 2018.

&Talent is een van de eerste bedrijven waar Flinc mee in zee ging. Of eigenlijk is &Talent het resultaat van de bemoeienis van Flinc, vertelt Gerdy Geersing als we haar vragen terug te blikken naar tien jaar geleden.

Vreemde eend in de bijt

“We zijn eigenlijk een beetje vreemde eend in de bijt voor Flinc, denk ik altijd”, begint Geersing. “Onze investeringsbehoefte had niets met een technologische ontwikkeling te maken, we wilden juist een boek uitbrengen.” Het is 2009 als Geersing en haar twee compagnons in contact komen met Flinc en het idee voor dat boek presenteren. “Vanuit mijn achtergrond als organisatiepsycholoog was ik bij veel bedrijven betrokken om mee te denken over bijvoorbeeld hun personeelsbeleid. Denken vanuit talenten om medewerkers te motiveren was toen nog helemaal niet doorgebroken, maar ik voorzag dat dit wel zou gaan gebeuren. Daarnaast is materiaal in mijn vakgebied erg saai en droog. Daarom hadden we al een vernieuwende internetsite ontwikkeld, Inspiratiepost.nl, en wilden daarnaast een boek maken waarmee mensen zelf aan de gang konden om hun talenten te herkennen en ontplooien. Maar dan wel een boek dat er lekker uitzag, open, vriendelijk met veel beeld. Het moest leuk en inspirerend zijn om mee te werken. Dat was er in onze markt nog niet. Inhoudelijk en qua vorm waren we dus wel degelijk innovatief, alleen het middel was traditioneel.”

Vliegende start met Paul de Leeuw

Flinc had vertrouwen in de succespotentie van dit Grote Inspiratie Doeboek en financiert het project en kijkt mee met het trio en hun ideeën. Geersing: “Dankzij het advies van Flinc zijn wij een bureau gestart waarin we organisaties begeleiden in de talentontwikkeling van hun medewerkers, maar ook verschillende boeken, methoden en materialen uitgeven die we in huis ontwikkelen. Door het boek zo te borgen, claimden we een sterke positie in de markt en vergrootten we ons verdienpotentieel op de lange termijn.” Dat ene idee voor dat ene boek groeide dus uit tot een bedrijf met autoriteit op het gebied van talent. “We hebben echt een vliegende start gemaakt met Het Grote Inspiratie Doeboek door er veel publiciteit voor te genereren. Tot onze grote verrassing tipte Paul de Leeuw het als Sinterklaascadeautje in zijn programma Schreeuw van de Leeuw. Dat droeg zeker bij aan de bekendheid en het succes. En gaf ons de ruimte verder te groeien.”

Inhoudelijke groei en innovatie als ambitie

Dat groeien an sich is geen ambitie voor Geersing. Althans, als het gaat om groeien in cijfers. “Onze ambitie is vooral om vernieuwend te blijven in onze markt. Wij willen zinvolle en creatieve dingen maken rondom talent en talentontwikkeling. Zo hebben we een online tool ontwikkeld die mensen helpt bij het herkennen van hun talent en deze talenten zinvol in te zetten in hun werk. Ook dit is voor onze markt heel innovatief en daarmee ook gelijk een uitdaging. We worstelen bijvoorbeeld nog met de vraag hoe we er voor zorgen dat mensen dit echt gaan en blijven gebruiken. We hebben goede ideeën genoeg, maar ze moeten ook financieel vitaal uitgerold kunnen worden. Dat is soms beperkend, want ik wil ze allemaal wel uitvoeren, maar dat is niet altijd verstandig.”

“Je hoeft als ondernemer niet alles te kunnen”

Inmiddels heeft &Talent vier partners en een vaste flexibele schil met talentvolle ondernemers die bijdragen aan de projecten. “Walk your talk zeg ik altijd, dus ook bij de mensen met wie wij werken geldt: zij doen waar ze goed in zijn. Dat leven we voor onszelf ook na, trouwens. Wij zijn makers, geen bedrijfskundigen. Daarom verzamelen we een relevant netwerk om ons heen om elkaar zo verder te helpen. Je hoeft, ook als ondernemer, niet alles te kunnen of te weten. Kundige sparringpartners zijn essentieel.”

Succesvolle marktverfraaiing door zinvolle samenwerkingen

Ook het portfolio van &Talent groeide in de afgelopen tien jaar flink. Steeds opnieuw kwamen ze met succesvolle producten die hun markt verfraaiden. Daarnaast adviseren ze nog steeds organisaties over het thema talent. Ook die vraag groeide. “Toen we begonnen was talentontwikkeling nog geen populair thema, in die zin waren we onze tijd vooruit. Door onder andere de digitalisering en de vervagende grenzen tussen werk en privé komt het motiveren van medewerkers in een ander daglicht te staan. We hebben gezien hoe er steeds meer focus kwam te liggen op talent- in plaats van competentieontwikkeling. En dat zet de laatste tijd ook zaken als functionerings- of beoordelingsgesprekken onder druk. Steeds meer bedrijven stoppen daarmee of richten dat anders in, geven hun mensen meer vrijheid om zelf hun werk en ontwikkeling in te richten. Dat geeft ons weer ruimte om verder te innoveren op inhoud en aanbod. Daarin zoeken wij nadrukkelijk de samenwerking op met interessante partijen die diezelfde missie hebben. Ook dat is de toekomst: elkaar herkennen en erkennen in elkaars talent en dan van één plus één meer dan drie maken.”