Actueel

Wanneer ben jij klaar voor financiering?

Arjen Schol, Flinc

Geschreven door Arjen Schol op 06 april 2016.

Velen van ons dromen vaak over het starten van een eigen bedrijf. Slechts enkelen van ons zetten hun ideeën om in daden en starten hun eigen bedrijf. “Slechts enkelen” kunnen zich dit permitteren, want voor het starten van een eigen bedrijf is geld nodig. In de meeste gevallen gaat het om veel geld. Maar, de hamvraag is; hoe kom je hier in vredesnaam aan en hoe weet je of je er klaar voor bent

Tot in de puntjes

Voor je op een investeerder af stapt moet je alles tot in de puntjes uitgewerkt hebben. Maar, wat is “alles”, en tot in welke “puntjes”. In deze blog post zal ik je mee nemen langs een paar cruciale punten die investeerders moeten weten voor ze geld in jouw onderneming steken.

Begin bij het begin

Alles staat of valt bij het pitchen van jouw bedrijf. Albert Einstein zij ooit, “If you can’t explain it simply, than you don’t know it well enough”. Zorg daarom voor een netjes voorbereide elevator pitch. Investeerders zijn op zoek naar ondernemers die in een paar zinnen concreet kunnen vertellen wat zij willen gaan doen, waarom dit idee aanslaat op de doelgroep en hoe zij dit gaan bereiken. Een veel gemaakte beginnersfout is dan ook, dat men door enthousiasme een te lange pitch voordraagt. Onthoud daarom; just keep it stupid simple.

Wat heb je nodig en waarvoor

Schets een reëel beeld van de kansen van jouw onderneming en laat ook zien dat je over een plan B beschikt om eventuele financiële tegenslagen in de toekomst te kunnen opvangen. Laat zien hoe veel geld er nodig is om jouw start-up van de grond te krijgen en of je het eventueel ook met minder geld of middelen zou kunnen doen. Het is van belang dat jij zo precies mogelijk kunt omschrijven waar je het benodigd bedrag aan uit gaat geven en waarom dit een noodzaak is.

Wanneer dit eenmaal duidelijk is is het van belang dat de investeerder een beeld krijgt van jouw toekomstperspectief. Investeerders zijn dol op marktonderzoeken, patenten/octrooien en proof-of-concepts. Zorg er dan ook je de investeerder kunt aantonen dat er bedrijven zijn die interesse hebben in jouw product of zelfs al intentie uitspreekt voor aankoop, wanneer het product op de markt komt.

Break even

Weet wanneer de investeerder zijn geld terug kan verwachten. Uiteindelijk wil de investeerder natuurlijk geld verdienen aan de investering in jouw start-up. En hoe hoog zal het bedrag zijn wat de investeerder verdient? Gaat jouw voorkeur naar aandelen of kennis?

Concurrentievoordeel

Weet wat jouw USP’s zijn en welk voordeel jij hebt ten opzichte van de concurrent. Geef ook aan of dit een duurzaam concurrentievoordeel is of dat concurrenten in staat zijn om dit snel te kunnen kopiëren.

Naamsbekendheid

Last but not least is het van belang dat je goed hebt nagedacht over de marketingstrategie. Als niemand je kent, kan ook niemand van jouw product genieten, ondanks dat het een geweldig product is! Denk hierbij aan content marketing en het gebruik van social media. Zorg dat je dit uitgedacht hebt en zoek dit goed uit. Wanneer dit concreet uitgewerkt is ben je (bijna) klaar om in gesprek te gaan.

Vergeet niet dat je alvorens je in gesprek gaat een goed businessplan klaar moet hebben liggen, het liefst nagekeken door professionals. Daarnaast raden wij je aan om gebruik te maken van het Business Canvas Model, dit model geeft je inzicht in of jouw business werkt en welke aspecten belangrijk voor jouw verdien model. business-model-generation_9canvas1.jpg

Ben je innovatieve ondernemer en heb je behoefte om even te sparren, of om je plan na te laten kijken door de projectmanagers van Flinc? Dan kun je altijd een afspraak maken!