Actueel

Workshop – Business Model Canvas

Geschreven door Xander Gessel op 24 april 2018.

Op 18 april jl. organiseerde Flinc in samenwerking met EnableMi (Erik Matien) een workshop over het Business Model Canvas!

Tijdens deze workshop kreeg een groep ondernemers inzicht in het Business Model Canvas en kregen zij de gelegenheid om hun businessmodel tegen het licht te houden.

Het Business Model Canvas is een tool om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen.

Het beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Dit wordt beschreven aan de hand van negen bouwstenen. De negen bouwstenen omvatten de vier hoofdgebieden van een onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid.

Om het Business Model Canvas handvatten te geven is het belangrijk om eerst de customer journey oftewel de klantreis in kaart te brengen. De klantreis is de reis die de (potentiele) klant aflegt naar het beslissen van een aankoop.

De klantreis helpt u bij het invullen van de moeilijkste twee onderdelen namelijk: de waarde propositie en de klantsegmenten. Vooral de waarde propositie is iets waar je veel tijd en aandacht aan moet besteden. Om deze onderdelen in kaart te brengen zal je de ‘pain’ en ‘gain’ van de klant moeten achterhalen.

Het klantsegment beschrijft de karakteristieken van je klanten. Bij het invullen van het klantsegment zijn drie vragen die je moet stellen:

  1. Wat voor “jobs” wil de klant doen?
  2. Wat is de pain van de klant?
  3. Wat is de gain van de klant?

Jobs
Dit zijn de taken die moeten worden gedaan, problemen die moeten worden opgelost of behoefte die moeten worden vervuld.

Pain
Dit zijn de klantpijnpunten. Dus wat zijn de onplezierige neveneffecten of bijkomstigheden zoals kosten, negatieve emoties of risico’s.

Gain
Dit zijn de klantvoordelen. De gain is de uitkomst die de klant wil, verwacht of verrast door zou zijn. Denk hierbij aan kostenbesparing, positieve emotie, gebruiksgemak etc.

Waarde propositie
Als je weet wat je klanten willen, dan kun je daar een waarde propositie aan koppelen. Ook zijn hier weer drie onderdelen:

  1. Product of dienst
  2. Pain reliever
  3. Gain creator

Je moet ervoor zorgen dat er een ‘fit’ is tussen deze elementen. Je bereikt dit als dat wat jij biedt ook daadwerkelijk past bij wat klanten willen. Dit kun je controleren door te kijken of de pain en de pain reliever en de gain en de gain creator matchen. Hiermee verklein je de kans dat je iets ontwikkelt wat niet helpt of aanslaat. Je hebt nu een waarde propositie waarvan jij denkt dat het kansrijk zou kunnen zijn!

Je kunt nu de andere elementen van het Business Model Canvas invullen:

Kanalen
Waarde proposities worden aan klanten geleverd via communicatie-, distributie- en verkoopkanalen.

Klantrelaties
Klantrelaties worden opgebouwd en onderhouden met elk klantsegment.

Inkomstenstromen
Inkomstenstromen zijn het resultaat van waarde propositie die met succes aan klanten worden aangeboden

Key resources
Key resources zijn de assets die nodig zijn om de eerder beschreven elementen te bieden en te leveren……

Kernactiviteiten
…..door een aantal kern activiteiten uit te voeren.

Key partners
Sommige activiteiten worden geoutsourcet en sommige resources worden buiten de onderneming ingekocht.

Kostenstructuur
De businessmodel elementen resulteren in de kostenstructuur.

 

Als laatste stap ga je alles wat je bedacht hebt testen. Het is van belang om zo vroegtijdig mee te beginnen, zodat je ook eerder kunt bijsturen als jouw product of dienst toch niet zo door klanten wordt gewaardeerd als je had verwacht.

Flinc kijkt terug op een geslaagde workshop in samenwerking EnableMi. Naast deze workshop organiseert Flinc ook andere workshops. Houd onze website en onze socials in de gaten voor meer informatie en wellicht tot dan!

Heb je vragen over het Business Model Canvas of overige vragen? Neem dan gerust contact op!